Kiedy śniegu już brak, a pojawiają się pierwsze oznaki nadchodzącej wiosny – coraz dłuższe dni, cieplejsze promienie słońca i pączki na drzewach – czas wrócić do aktywności fizycznej typowej dla wiosny, lata czy jesieni. Rower stacjonarny można zamienić na zwykły, bieżnię w siłowni na ścieżki w parku, a salę gimnastyczną na tereny zielone. Najczęściej wystarczą wygodne ubranie, chęci i regularne ćwiczenia, aby zrobić coś dobrego i zdrowego dla swojego organizmu. Poniżej prezentujemy różne formy aktywności na świeżym powietrzu, które mogłyby być wykorzystywane przez mieszkańców Lublina także w nowym dużym parku na Górkach Czechowskich.

Spacerowanie – łagodna i najbardziej uniwersalna forma aktywności, którą może uprawiać każda osoba. Poprzez regularny ruch dotleniamy ciało, wspomagamy proces odchudzania, wzmacniamy mięśnie, kości i stawy, utrzymujemy właściwe poziomy wielu ważnych substancji w organizmie, jak glukoza czy cholesterol. Ponadto spacerowanie relaksuje, dodaje energii, a dla niektórych osób może być też formą medytacji. Spacerować można samodzielnie lub w towarzystwie. Według lekarzy wystarczy regularnie spacerować przez minimum 20 minut dziennie, aby lepiej się poczuć.

Nordic walking –  inaczej chodzenie z kijkami. Chociaż przypominają one kijki narciarskie czy trekkingowe, zostały zaprojektowane specjalnie dla osób, które spacerują lub maszerują w mieście lub po drogach nieutwardzonych. Ruchy rąk są podczas marszu zsynchronizowane z ruchem nóg, więc w pracę angażuje się również górne partie ciała. Ten rodzaj aktywności jest dla naszego ciała wysiłkiem bardziej intensywnym niż samo spacerowanie, ale nie tak wymagającym jak bieganie. Dlatego bardzo często ta forma aktywności jest wybierana przez seniorów.

Jogging – nie tylko sposób na odchudzanie. Coraz bardziej popularne bieganie to także poprawa nastroju, profilaktyka zawału mięśnia sercowego, wzmocnienie układu odpornościowego, dotlenienie i wiele innych korzyści dla zdrowia. Tę formę aktywności można podejmować samodzielnie bądź w grupie, a także całymi rodzinami. Dodatkową motywacją mogą być liczne zawody biegowe, które promują zdrowy tryb życia i aktywność fizyczną oraz łączą ludzi i stają się inspiracją do wielu innych działań.

Joga – system ćwiczeń relaksujących ciało i umysł. Wzmacnia mięśnie, a także stymuluje układ nerwowy i prawidłowe wydzielanie hormonów. Treningi najlepiej podejmować pod okiem doświadczonego instruktora. W niektórych miastach ćwiczenia są organizowane w parkach miejskich.

Tai chi – sztuka medytacji, relaksu i… walki, która jest praktykowana w Chinach od ponad 700 lat. Z roku na rok staje się coraz bardziej popularna na całym świecie. Opanowane ruchy, wykonywane raczej w powolnym tempie, ćwiczą mięśnie i stawy, zmysł równowagi, ponadto rozluźniają i poprawiają samopoczucie. Do ćwiczeń potrzeba tylko wygodnego ubrania i sportowych butów.

Jazda na rowerze – to nie tylko ekologiczny sposób transportu, lecz także ćwiczenia mięśni, układu oddechowego i równowagi. Rowerowe przejażdżki są bardzo ważne zwłaszcza dla dzieci, ponieważ zwiększają odporność immunologiczną, ćwiczą refleks, a także mięśnie oka. Ostatnia z wymienionych zalet jest szczególnie istotna, ponieważ dzieci spędzają coraz więcej czasu przed urządzeniami typu komputer czy tablet, co przyzwyczaja wzrok do oglądania wszystkiego z bliskiej odległości i rozleniwia mięśnie oka. Jazda na rowerze ponadto odmładza biologicznie i pomaga w zrzuceniu zbędnych kilogramów.

Siłownia plenerowa – dla jednych jest to doskonałe miejsce do ćwiczeń na świeżym powietrzu, dla innych – okazja do zapoznania się z urządzeniami i spróbowania swoich sił na sprzęcie fitness. Może służyć nie tylko dotlenieniu i rozruszaniu poszczególnych partii ciała, ale też być miejscem wspólnie spędzanego czasu.

Gry zespołowe – to także przyjemny i zdrowy sposób na nudę. Największym ograniczeniem jest konieczność zebrania kilku osób w jednym miejscu i o jednym czasie. Można to jednak rozwiązać w bardzo prosty sposób – zamienić zwykłe spotkanie z przyjaciółmi w mecz towarzyski. Umiejętności schodzą wówczas na plan dalszy i liczy się tylko dobra zabawa.

Puszczanie latawców – pozornie dziecięca rozrywka ma swoje korzenie w starożytnych Chinach. Latawce początkowo były wykorzystywane do celów wojennych, następnie do pracy (np. łowienia ryb) i praktyk religijnych, a dopiero później stały się zabawką dla dorosłych, dokładniej dla cesarza i jego świty. Obecnie latawce sprawiają radość dorosłym i dzieciom, całym rodzinom, w dodatku są okazją do wykazania się talentem modelarskim, a także łączą ludzi, np. na licznych zawodach latawcowych.

Gry i zabawy podwórkowe – skakanka, guma do skakania, kapsle czy wyrysowana kredą siatka do gry w klasy to jedne z najpopularniejszych zabaw z dzieciństwa współczesnych trzydziestolatków. Obecnie zabawy te ponownie stają się popularne, najczęściej za sprawą rodziców i opiekunów, którzy uczą dzieci, że prosty sposób na nudę może sprawiać radość przez wiele godzin. Również dziś dzieci znają takie gry jak szczur czy zośka. Mimo nazwy („podwórkowe”) takie gry i zabawy można wymyślać i wykorzystywać w każdym miejscu, także na placu zabaw i w parku.